השבוע הראשון לאחר הלידה

השבוע הראשון לאחר הלידה

השבוע הראשון בגידול תינוק - למה לצפות? 

אהלן חברה, את כנראה בהריון ומצפה ללדת בחודשים או שבועות הקרובים. ההתרגשות בשיאה וכבר קנית את כל חבילות הלידה (אבל לא הכנסת הביתה כי זה מזל רע). את בטח משתוקקת לדעת (או להיזכר שוב) איך נראה השבוע הראשון לאחר הלידה. חסכנו לך את החיפושים והנכנו את התשובות כאן לפניך. 

נראות התינוק בשבוע הבראשון לחייו 

תינוקך הטרי, או כמו שאוהבים לקרוא לו בישראל newborn, (אנחנו נשתמש גם במונח הזה לאורך הכתבה) משקיע את רוב הזמן בשינה במקביל להתאקלמות לסביבתו החדשה. העולם בחוץ שונה מאוד מהרחם, הרחם אפלולי, קריר, הטמפרטורה יציבה והרעשים מעומעמים. את יכולה להתת לתינוקך החדש להסתגל למרחב בכך שתתני לו חום, אהבה, ביטחון, תשומת לב והמון חיבוקים וחיוכים. מראה התינוק ישתנה לאורך הזמן, יתכן וצורת הגולגולת של התינוק טיפה ביצתית, אל דאגה, זה חוזר לגודל סטנדרטי. לאחר יציאת התינוק מתעלת הרחם, או דרך לידת וואקום, נוצרת הצורה הזו. כמו כן, גם נפיחות סביב הפרצוף והעיניים של התינוק. אם היו חבלות, גם הן יעברו במהרה, אל דאגה. חבל התבור שנשאר באזור הפופיק של התינוק מתייבש עם הזמן והוא נהפך לשחור, זה בסדר גמור ולגיטימי, הוא ינשור מעצמו עד כ - 10 ימים לאחר הלידה. דאגי לשמור על אזור הפופיק נקי וסטרילי ככל האפשר, אם אזור הפופיק נראה אדמומי או דביק, פני לרופא להתייעצות. כתמי לידה נוצרים או בלידה או לאחריה, כתמי הלידה הם נפוצים ולעיתים לא צריכים השגחה רפואית. אולם אם כתם הלידה של תינוקך מדאיג אותך, פני לרופא לייעוץ. את צריכה להתחיל לקחת אחריות ולהאכיל את תינוקך, יעבירו אליך לאט לאט את המושכות של הטיפול בילוד. כמובן שאם את בביות מלא, המצב תלוי בך ואת בטח ישר תרתמי עם כישורי האמהות המיוחדים שלך ותקחי יוזמה. אולם גם אם את לא מוכנה, וגם זה בסדר גמור ותינוקך בתינוקייה, הם יסייעו לך בהדרגה להכנס לתפקידך החדש בעולם ההורות. כפי שהאוכל נכנס, גם הוא גם יוצא, בצורה של… טוב נו, נגיד את זה. קקי ופיפי. מלאכת ההחלפה נראית מרתיעה בשביל עולל כזה קטן ושברירי ואת תחליפי לו בשיא הזהירות והחשש. גם לזה את צריכה להתכונן בצורה נפשית, בסופו של דבר יש פה עוד גורם נוסף שעושה צרכים. 

האכלה ושינה 

בשבועות הראשונה התינוק שלך ישן ככל הנראה במרבית היום, כאשר הוא מתעורר כל מספר שעות להאכלה - הניובורן לא יכול לישון בלילה יש להם בטן קטנה ולכן הם נהיים רעבים לאורך הלילה. רוב התינוקות אוכלים כל שעתיים לארבע שעות, ויש להם בין 8 ל - 12 סבבי אוכל ביממה. לפעמים האכלה גם יכולה להארך כשעה, בעיקר אם התינוק יונק. לפעמים תינוקות יתעוררו כדי שיאכילו אותם, אולם גם תצפי לסיטואציות שבהן יש צורך להעיר את התינוק לאכול - למשל תינוקות קטנים מהגודל הממולץ או עם בעיות משקל - יצטרכו להעיר אותם כדי להעניק להם את כמות המזון הדרושה. 

התפתחות בשבוע הראשון

התינוק לומד המון בזמן שאת מעניקה לו את הזמן שלכם יחדיו בכל יום שעובר. כפי שציינו, תשומת לב זה מרכיב חשוב מאוד ביחסים בין האם לתינוק. המח מתפתח וגדל בכל זמן שהם רואים, שומעים, מריחים ומרגישים את העולם שמסביבם. איזה מרגש זה נכון? אנחנו מתחילים להרגיש כבר קצת צמרמורת. 

יצירת הקשר עם התינוק והתקשורת עימו בשבוע הראשון 

את יכולה לתקשר עם תינוקך בשימוש הקול שלך, מגע, מראה וריחות נעימים. נגיעות עדינות, חיבוקים, חיוכים יעשו עבודה נפלאה. כך התינוק ירגיש בטוח מספיק לגדול ולפתח לעצמו את הכישורים הנדרשים בעולם הזה כבר מרגע הלידה. אנו ממליצים להשמיע מוזיקה נעימה שתפתח את התינוק מרגע היוולדו במוזיקה שאת אוהבת כדי לחבר אותו אליך וליצור את הקשר בין המוזיקה לבין החוויות החיוביות שהוא חש. 

בכי בשבוע הראשון לחיי הניובורן 

אוי, איזה לא נעים לשמוע את התינוק בוכה, זה אכן מצב לא נעים, אולם הוא סטנדרטי להפליא כי ככה בעצם התינוק מתחיל לתקשר עם הסביבה. 
המצבים בהן התינוק שלך יכול לבכות הוא 
* רעב 
* חיתול רטוב או מלוכלך 
* מרגיש שחם לו או קר לו 
* צריך אותך קרובה לתחושת ביטחון 
* משהו מפריע לו והוא מבקש שיסייעו לו להפיג את אי הנוחות 

אם התינוק שלך בוכה, את יכולה להניק אותו או להחליף לו חיתול, או לבדוק מה לא נוח לו ואולי אפילו החיבוק יכול לסייע. לדבר אליו ולשיר לו יכול להיות פתרון מקסים. ואם התינוק בוכה המון, תזכרי! זה טבעי לגמרי שתינוקות יבכו. תנחמי את תינוקך ותעזרי לו להרגיש בטוח ומוגן בין זרועותייך. אם הבכי מתמשך ונראה חריג, ואת לא מצליחה להתגבר על כך, שוחחתי על כך עם בעל מקצוע, רופא או אחות כדי לברר את פשר הנושא בעיקר אם תינוקך בוכה בפיץ' גבוה, או שיש לו בכי חלש או שהוא נשמע כמו כאב או שהוא בוכה במשך זמן רב שעולה על כמה שעות כמובן שאין צורך להיות לחוצה ולהיבהל מכל תהליך גידול התינוק, זהו תהליך טבעי שאנחנו בטוחים שתכנסי אליו בצורה מושלמת ותנהלי אותו כפי שאת יודעת ומרגישה. 

**דיסקליימר (הסתייגות) המידע באתר "הייבייבי" הוא מידע כללי ואינו מידע מחייב. השימוש במידע המופיע באתר אינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ או טיפול בריאותי, מקצועי או אחר והסתמכות על האמור בו היא באחריות המשתמש בלבד.**

שיתוף