גיהוק בלתי פוסק אצל תינוק

גיהוק בלתי פוסק אצל תינוק

מה גורם לתינוק להיות לא רגוע?

גזים, כל תינוק יסבול מבעיות גזים בשלב מסוים במהלך ארבעת החודשים הראשונים שלו, מכיוון שהמעיים הלא בוגרים שלו עדיין מתפתחים. גם תינוקות יונקים וגם תינוקות שניזונים מתמ״ל עלולים לחוות גזים, והם כמובן אחד הגורמים השכיחים ביותר לעצבנות התינוק.

 

 

איך אפשר לדעת אם לתינוק שלך יש גזים?

הנה כמה מהתסמינים שמסמנים שהתינוק/ת שלך סובל/ת מגזים:

1. גיהוקים - גיהוקים הם דרך טבעית לשחרר גזים וכל האמהות צריכות לשחרר גזים לאחר כל האכלה. אבל, גיהוק מתמיד, שיהוקים או יריקות עלולים לגרום לכך שהתינוק בולע יותר מדי אוויר בזמן האכילה.

2. נפיחות - כאשר גז נכלא במעיים של התינוק, הוא פועל כמו פקק, חוסם את זרימת מיצי הקיבה. זה יגרום לבטן התינוק להיראות נפוחה ונפוחה.

3. גזים - גזים חולפים זה נורמלי ביותר, ורוב התינוקות יוציאו גזים בין 15 ל- 20 פעמים ביום. אבל יותר מזה יכול להצביע על כך שהתינוק שלך לא מעכל מזון כמו שצריך.

4. רגזנות - עם תינוקות שבוכים מכל סיבה אפשרית, קשה להורים לדעת אם התינוק בוכה בגלל גזים. קריאות הגז חדות וחריפות יותר מאחר והם ממש פיזית מכאיבות לתינוק. כמו כן, אם הבכי מלווה בפנים אדומות, אגרופים קפוצים ורטינות, זה אינדיקטור טוב לגז כלוא.

 

מה גורם לגז להיות לכוד בתינוקות?

1. האכלה לא נכונה - אם תינוק לא נצמד כראוי על השד או הבקבוק, זה יכול לגרום לבליעה של יותר מדי אוויר. אם תינוק ניזון מהר מדי, הגוף של התינוק יגביר את גזי המעיים כדי לפרק את עודפי הלקטוז. כדי למנוע זאת, נסו לשמור על תינוק בזווית בזמן הנקה או במצב אנכי אם הוא אוכל מבקבוק, מכיוון שהדבר יאט את זרימת החלב אל פיו של התינוק ואל גרונו. כמו כן, אל תשכחו לשחרר גזים לתינוק לאחר כל ארוחה.

2. בכי - כאשר תינוקות בוכים, הם בולעים אוויר אשר לאחר מכן גורם לגזים בתוך גופם. כפי שאתם יכולים לתאר לעצמכם, זה יכול ליצור מחזור חיזוק עצמי שכן התינוק יבכה עם גז כלוא, ויבלע אפילו יותר גז! אתה תמיד צריך להגיע מיד כשהתינוק מתחיל לבכות ולראות מה הסיבה.

3. עודף לקטוז - יותר מדי לקטוז יגרום לגוף התינוק להגביר גזים כדי לעכל אותו. חלב אם מכיל גם חלב קדמי וגם חלב אחורי, כאשר חלב קדם מכיל יותר לקטוז. כדי למנוע עודף לקטוז בגוף התינוק, כמה מומחים מציעים לרוקן את החלב הקדמי לפני ההנקה, כדי לעזור להפחית גזים כלואים.

4. מזונות חדשים - מכיוון שמערכות העיכול של התינוק אינן מפותחות במלואן, מזון חדש יכול להיות קשה עבורם לעיבוד - במיוחד מזון עם סוכר גבוה. מזון חדש גורם לא רק לגזים אלא גם יכול לגרום לאיבוד צואה של התינוק.

 

קוליק

קוליק גורם לקלקול קיבה אצל תינוקות מתחת לגיל שישה חודשים, ומשפיע על 20% מכלל התינוקות. תינוקות הסובלים מבעיות קוליק נוטים להיות מאוד בררנים, ולעתים קרובות מאריכים את רגליהם ומושכים אותן אל גופם כדרך להעביר גזים. שעות אחר הצהריים יהיו הזמן הגרוע ביותר עבור תינוקות עם קוליק, כשהבכי נמשך עד שלוש שעות.

גורמים לקוליק - קוליק נגרם משילוב של שלושה גורמים: מערכת העיכול הלא בשלה של התינוק, תזונה של האם המניקה (יסודות קורט כגון חלבון חלב פרה, בצל, ברוקולי ושוקולד), ורמת האוויר הנבלעת כאשר התינוק מאכיל. או בכי

 

רפלוקס

זה לא חריג שתינוק פולט, עם זאת, אם זה מתרחש לאחר כל זמן האכלה, מלווה בהקאות, בכי וכאב, אולי כדאי לבקר אצל הרופא. חלק מהתינוקות מושפעים ממחלת ריפלוקס קיבה ושט, הידועה בכינויה ״ריפלוקס קיבה ושט״. לעתים קרובות ניתן לראות תינוקות הסובלים מריפלוקס קיבה ושט מקמרים את גבם ומצמידים את הברכיים.

 

התזונה והגז של התינוק

מה שתינוק אוכל הוא סיבה שכיחה לגזים, קוליק וריפלוקס. כדי למנוע מתינוק להתעצבן בגלל בעיות גזים, עלינו להיות זהירים ממה שמאכיל את התינוק.

עבור תינוק מתחת לגיל 6 חודשים, חלב אם או פורמולה הם כל מה שהם צריכים מבחינת תזונה. ברגע שהתינוק בן 6 חודשים, אנחנו יכול לאט לאט להכיר לו מזונות אחרים.

עבור תינוקות מתחת לגיל 12 חודשים, עלינו להימנע מלהאכיל אותם בכמות גדולה מדי של מזון שעלולה לגרום לגזים וגירוי בבטן התינוק. כמו כן זה גם כולל פירות הדר שעלולים לגרום לחומציות, חלב פרה מלא וירקות כמו ברוקולי, כרובית וכרוב שעלולים לגרום לעודף גזים. 
מזון ממותק או מטוגן כאשר ניתן לתינוק בכמויות קטנות לא יזיק אבל לא מומלץ לחשוף בשלבים הראשונים.

איך להפסיק שיהוקים לתינוק

לשאלה איך להפסיק שיהוקים אצל תינוק לצערינו הרבה התשובה היא שלא ניתן לעצור את השיהוק אצל התינוק וכל שניתן לעשות הוא לנסות לנחם ולהרגיע אותו עד שהסערה תחלוף והגוף שלו יתגבר על השיהוקים בעצמו.

שיתוף